Penerapan Strategi Pembelajaran Billboard Ranking Guna Meningkatkan Prestasi Belajar Sejarah dalam Materi Perkembangan Masyarakat Indonesia Pada Masa Reformasi Pada Siswa Kelas XII SMA Negeri 3 Mandau Tahun Pelajaran 2021/2022
Abstract
Learning strategy is a plan that contains a series of activities that are tailored to achieve certain educational goals. In the world of education there are many types of learning strategies used. Every learning strategy has its advantages and disadvantages. For this reason, every teacher must be able to choose the right learning strategy in delivering different materials so that the learning goals are achieved and maximized. For this reason, researchers want to research a Billboard Ranking learning strategy where learning activities are more considerate of students, students are given the widest opportunity to develop themselves, according to pieget, students must actively interact with their learning environment. This can help gain understanding for students.
References
Arifin, Zaenal. (1999). Evaluasi Instruksional, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Arikunto, Suharsimi. (1996). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Arikunto, Suharsimi. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Azwar, Saifudin. (2007). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Buchori, M. (1990). Evaluasi Instruksional Prinsip & Teknik Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Dalyono, M. (1997). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta
Darajat, Zakiyah. (1992). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara
Darajat, Zakiyah. (1995). Metodik Khusus Pengajaran Agama Islam. Jakarta: Bumi Aksara
Dimyati & Mujiono. (1999). Mengajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Djamarah, Syaiful Bahri, & Aswan Zaini. (1994). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Djamarah, Syaiful Bahri. (1994). Prestasi Belajar dan Kompetesi Guru. Jakarta: Rineka Cipta
Hadi, Sutrisno. (1990). Metodologi Research II. Yogyakarta: Andi Offset
Hasan, Mas’ud. (1998). Kamus Ilmiah Populer. Surabaya: Bintang Pelajar
Mardalis. (1997). Metodologi Penelitian Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta: Bumi Aksara
Mulyasa, E. (2003). Kurikulum Berbasis Kompetensi: Konsep Karakteristik dan Implementasi. Bandung: Remaja Rosdakarya
Mulyasa, E. (2006). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya
Partanto, Pins A. dan M. Dahlan Al-Barry. (1994). Kamus Ilmiah Populer. Surabaya: Arkola
Ramayulism. (1995). Profesionalitas Guru Agama Antara Harapan dan Kenyataan, Makalah disampaikan dalam seminar sehari Profesionalitas Guru Agama. Universitas Ahlusunnah Bukittingi
Ramayulis. (2004). Ilmu Sejarah. Jakarta: Kalam Mulia
Ramayulis. (2005). Metodologi Sejarah. Jakarta: Kalam Mulia
Rohani, Ahmad. (1995). Pengelolaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Sanjaya, Wina. (2006). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Predana Media
Silberman, Mel. (2002). Active Learning 101 Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani
Slameto. (1991). Proses Belajar Mengajar dalam Sistem Kredit Semester. Jakarta: Bumi Aksara
Slameto. (1997). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta
Soemanto, Wasty. (1990). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta
Sriyono Dkk. (1992). Teknik Belajar Mengajar Dalam CBSA. Jakarta: Rineka Cipta
Sudjana, Nana. (1989). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Syah, Muhibbin. (1997). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Syah, Muhibbin. (2006). Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Tirtonegoro, Sutartinah. (1984). Anak Supernormal & Program Pendidikannya. Jakarta: Bina Aksara
Usman, Moh Uzer, & Lilis Setiawati. (1999). Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Copyright (c) 2022 HEURISTIK: Jurnal Pendidikan Sejarah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.