Penerapan Strategi Pembelajaran Billboard Ranking Guna Meningkatkan Prestasi Belajar Sejarah dalam Materi Perkembangan Masyarakat Indonesia Pada Masa Reformasi Pada Siswa Kelas XII SMA Negeri 3 Mandau Tahun Pelajaran 2021/2022

  • Jumiati Jumiati female

Abstract

Learning strategy is a plan that contains a series of activities that are tailored to achieve certain educational goals. In the world of education there are many types of learning strategies used. Every learning strategy has its advantages and disadvantages. For this reason, every teacher must be able to choose the right learning strategy in delivering different materials so that the learning goals are achieved and maximized. For this reason, researchers want to research a Billboard Ranking learning strategy where learning activities are more considerate of students, students are given the widest opportunity to develop themselves, according to pieget, students must actively interact with their learning environment. This can help gain understanding for students.

References

Arifin, Zaenal. (1999). Evaluasi Instruksional, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Arikunto, Suharsimi. (1996). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Arikunto, Suharsimi. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Azwar, Saifudin. (2007). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Buchori, M. (1990). Evaluasi Instruksional Prinsip & Teknik Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Dalyono, M. (1997). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta

Darajat, Zakiyah. (1992). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara

Darajat, Zakiyah. (1995). Metodik Khusus Pengajaran Agama Islam. Jakarta: Bumi Aksara

Dimyati & Mujiono. (1999). Mengajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Djamarah, Syaiful Bahri, & Aswan Zaini. (1994). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta

Djamarah, Syaiful Bahri. (1994). Prestasi Belajar dan Kompetesi Guru. Jakarta: Rineka Cipta

Hadi, Sutrisno. (1990). Metodologi Research II. Yogyakarta: Andi Offset

Hasan, Mas’ud. (1998). Kamus Ilmiah Populer. Surabaya: Bintang Pelajar

Mardalis. (1997). Metodologi Penelitian Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta: Bumi Aksara

Mulyasa, E. (2003). Kurikulum Berbasis Kompetensi: Konsep Karakteristik dan Implementasi. Bandung: Remaja Rosdakarya

Mulyasa, E. (2006). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya

Partanto, Pins A. dan M. Dahlan Al-Barry. (1994). Kamus Ilmiah Populer. Surabaya: Arkola

Ramayulism. (1995). Profesionalitas Guru Agama Antara Harapan dan Kenyataan, Makalah disampaikan dalam seminar sehari Profesionalitas Guru Agama. Universitas Ahlusunnah Bukittingi

Ramayulis. (2004). Ilmu Sejarah. Jakarta: Kalam Mulia

Ramayulis. (2005). Metodologi Sejarah. Jakarta: Kalam Mulia

Rohani, Ahmad. (1995). Pengelolaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Sanjaya, Wina. (2006). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Predana Media

Silberman, Mel. (2002). Active Learning 101 Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani

Slameto. (1991). Proses Belajar Mengajar dalam Sistem Kredit Semester. Jakarta: Bumi Aksara

Slameto. (1997). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Soemanto, Wasty. (1990). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta

Sriyono Dkk. (1992). Teknik Belajar Mengajar Dalam CBSA. Jakarta: Rineka Cipta

Sudjana, Nana. (1989). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Syah, Muhibbin. (1997). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Syah, Muhibbin. (2006). Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Tirtonegoro, Sutartinah. (1984). Anak Supernormal & Program Pendidikannya. Jakarta: Bina Aksara

Usman, Moh Uzer, & Lilis Setiawati. (1999). Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Published
2022-02-28
How to Cite
Jumiati, J. (2022). Penerapan Strategi Pembelajaran Billboard Ranking Guna Meningkatkan Prestasi Belajar Sejarah dalam Materi Perkembangan Masyarakat Indonesia Pada Masa Reformasi Pada Siswa Kelas XII SMA Negeri 3 Mandau Tahun Pelajaran 2021/2022. HEURISTIK: Jurnal Pendidikan Sejarah, 2(1), 13-17. https://doi.org/10.31258/hjps.2.1.13-17
Section
Articles