Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Powtoon Materi Perlawanan Samin Surosentiko Terhadap Kolonialisme Di Kabupaten Blora Untuk Kelas XI 5 SMAN 1 Ngawen

  • Pandu Wicaksono Universitas Negeri Malang
  • Lutfiah Ayundasari Universitas Negeri Malang

Abstract

The development of information and technology in the world of education has had a major impact on the history learning process in schools. Therefore, learning media is very important in the process of delivering material. Based on the needs analysis at SMAN 1 Ngawen, the use of learning media in history learning is still minimal and is only limited to powerpoint media. Therefore, in this research, learning media was developed in the form of a powtoon-based animated video about Samin Surosentiko's resistance to fighting colonialism in Blora Regency using the ADDIE Research and Development (RnD) research model developed by Nunuk Suryani. The results of this research show that the category is very suitable for use with a percentage of 93% for material experts and 81% for media experts. This learning media product was also applied to students in two groups, where the small group got a percentage of 90% and the large group got a percentage of 86%. Based on the results of the validity and feasibility tests, learning media in the form of powtoon-based animated videos with material related to Samin Surosentiko's resistance to colonial rule is very suitable for use in history learning at SMAN 1 Ngawen.

References

Alfiyah, R., Jayusman, J., & Shokheh, M. (2017). Peran Guru Sejarah Dalam Pengembangan Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Sejarah Lokal Di SMA Negeri 1 Ambarawa. Indonesian Journal of History Education, 5(2).

Alvionita, H. (2015). Penggunaan media dalam pembelajaran sejarah sma di kabupaten semarang tahun ajaran 2014/2015. Indonesian Journal of History Education, 3(2).

Arifah, N., Sari, N. M., & Abdullah, R. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Animasi Powtoon Terhadap Hasil Belajar Estimasi Biaya Konstruksi di SMK Negeri 1 Sumatera Barat. Jurnal Teknik Sipil, 1(4): 152-155.

Arsyad, A. (2020). Media Pembelajaran. Depok: PT Rajagrafindo persada. Firdaus, T. (2019) "Pemanfaatan Media Berbasis Teknologi dalam Pembelajaran.".

Fitri, and Haryanti. (2020). Metodologi Penelitian Pendidikan. Edited by tegar rahardian Kusuma and Kamilia Sukmawati. 1st ed. Malang: madani media. Kelompok intrans publishing, wisma kalimetro

Gazali, Z., & Nahdatain, H. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Pada Materi Biologi Sel Untuk Siswa Sma/Ma Kelas Xi Ipa. JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala, 4(5), 236–238.

Jatiningtias, N.H. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Powtoon untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPS Materi Penyimpangan Sosial di SMP Negeri 15 Semarang. Skripsi. UNNES.

Rahmayanti, L., & Istianah, F. (2018). Pengaruh penggunaan media video animasi terhadap hasil

belajar siswa Kelas V SDN Se-Gugus Sukodono Sidoarjo (Doctoral dissertation, State University of Surabaya).

RITONGA, S. (2022). Pengembangan media pembelajaran video animasi pada materi menulis puisi kelas X SMA (Doctoral dissertation, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Islam Sumatera Utara)..

Rosiyanti, H., Eminita, V., & Riski, R. (2020). Desain Media Pembelajaran Geometri Ruang Berbasis Powtoon. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 77–86.

Sari, Y. (2023). Peningkatan Aktifitas dan Hasil Belajar Sejarah Peserta Didik dengan Menggunakan Model Pembelajaran Discovery Learning Tipe Mind Mapping di Kelas XI IPS Tahun Pelajaran 2021-2022 SMA Negeri 2 Lembang Jaya. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 1223-1232.

Setyosari, Punaji, Sihkabuden. (2005). Media Pembelajaran. Malang: Elang Press.

Suryani, Nunuk. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Susanto, H., & Akmal, H. (2019). Media Pembelajaran Sejarah Era Teknologi Informasi (Konsep Dasar, Prinsi Aplikatif, dan Perancangannya). Program Studi Pendidikan Sejarah Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat.

Tafonao, T. (2018). PERANAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN MINAT

BELAJAR MAHASISWA. Jurnal Komunikasi Pendidikan.

Yunita, N., & Delita, F. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Pada Materi Vulkanisme Kelas X di Pondok Pesantren Daarul Muhsinin Labuhan Batu: Development of Animated Video Learning Media on Volcanism for Class X at Daarul Muhsinin Islamic Boarding School Labuhan Batu. Journal of Digital Learning and Education, 2(1), 13-21.

Sanjaya, W. (2020). Media Komunikasi Pembelajaran. Pena Grafika.

Published
2024-08-29
How to Cite
Pandu Wicaksono, & Ayundasari, L. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Powtoon Materi Perlawanan Samin Surosentiko Terhadap Kolonialisme Di Kabupaten Blora Untuk Kelas XI 5 SMAN 1 Ngawen. HEURISTIK: Jurnal Pendidikan Sejarah, 4(2), 94-102. https://doi.org/10.31258/hjps.4.2.94-102
Section
Articles