Merdeka Belajar-Kampus Merdeka: Peluang Media Digital Dalam Pembelajaran Sejarah Publik di Era Globalisasi
Abstract
The development of the times will have a positive or negative impact, especially in developments in the world of education, there are several positive and negative things that are felt in the world of education in the era of globalization. Technological developments will have an influence on the learning components, especially in history learning which can shape the character of students. Therefore, there is a need for a good analytical process for the development of technology used when learning history, so that students can understand the context of learning history to shape character in the era of globalization. In this study, the authors used qualitative research methods through a literature study approach. In learning in the era of globalization, especially to implement the Merdeka-Merdeka Campus program, learning can take advantage of digital media opportunities as a means in the learning process, so that people can find out all information about events, especially those related to public history.
References
Afwan, B., Suryani, N., & Ardianto, D. T. (2017). Analisis Kebutuhan Pembelajaran Sejarah Di Era Digital. Proceding Literasi Dalam Pendidikan Di Era Digital Untuk Generasi Milenial, 9.
Amboro, K. (2020). Sejarah Publik dan Pendidikan Sejarah Bagi Masyarakat. Jurnal Historis: Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah, 5(1), 29–40. http://journal.ummat.ac.id/index.php/historis/article/view/2420/pdf
Angela, N., & Yoedtadi, M. G. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Oleh Komunitas Historia Indonesia. Prologia, 3(2), 393. https://doi.org/10.24912/pr.v3i2.6371
Anwar, F. (2017). Perubahan dan Permasalahan Media Sosial. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 1(1), 137. https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v1i1.343
Baro’ah, S. (2020). KEBIJAKAN MERDEKA BELAJAR SEBAGAI STRATEGI PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN. Jurnal Tawadhu, 4(1), 1063–1073.
Fuadi, T. M., & Aswita, D. (2021). MERDEKA BELAJAR KAMPUS MERDEKA (MBKM): BAGAIMANA PENERAPAN DAN KEDALA YANG DIHADAPI OLEH PERGURUAN TINGGI SWASTA DI ACEH. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 5(2), 603–614.
Gafar, A. (2008). Penggunaan Internet Sebagai Media Baru dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 8(2), 36–43. http://ji.unbari.ac.id/index.php/ilmiah/article/download/245/239
Hakim, L. A. (2019). Menerawang Masa Lalu Di Era Digital: Film Sejarah Vis a Vis Historiografi. SASDAYA: Gadjah Mada Journal of Humanities, 3(1), 33. https://doi.org/10.22146/sasdayajournal.43885
Harahap, A. A., Sahirah, R., & Siregar, N. (2020). KONSEP KAMPUS MERDEKA BELAJAR DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0. Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1).
Izza, A. Z., Falah, M., & Susilawati, S. (2020). Studi Literatur: Problematika Evaluasi Pembelajaran Dalam Mencapai Tujuan Pendidikan Di Era Merdeka Belajar. Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas Pekalongan 2020, 10–15. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/kip
Joebagio, H. (2017). Tantangan Pembelajaran Sejarah di Era Globalisasi. ISTORIA: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sejarah, 13(1), 55–62. https://doi.org/10.21831/istoria.v13i1.17617
Nahak, H. M. I. (2019). Upaya Melestarikan Budaya Indonesia Di Era Globalisasi Effort To Preserve Inddonesian Culture In The Era Of Globalization. Jurnal Sosilologi Nusantara, 5(1), 65–76. https://doi.org///doi.org/10.33369/jsn.5.1.65-76
Patra, H., & Afrada, A. D. (2020). Visualisasi Sejarah dan Sejarah Publik : Tinjauan Konten Sejarah Dalam Platform YouTube. Jurnal Sejarah, 3(2), 49–62. https://doi.org/10.26639/js.v3i2.267
Priatoko, S., & Dzakiyyah, N. I. (2020). RELEVANSI KAMPUS MERDEKA TERHADAP KOMPETENSI GURU ERA 4.0 DALAM PERSPEKTIF EXPERIENTIAL LEARNING THEORY. 4, 1–15.
Rachman, R. F., & Marijan, K. (2021). KEBIJAKAN PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL WEBSITE, FACEBOOK, DAN YOUTUBE DINAS PERPUSTAKAAN DAN KEARSIPAN SURABAYA. INOVASI: Jurnal Politik Dan Kebijakan, 18(1), 103–111.
Rahma, P. emy yunita. (2018). Upaya Meningkatkan Kesadaran Sejarah Nasional di Era Globalisasi. Civic Edu : Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 2(1), 1–11.
Rahman, F. (2020). Sejarah Di Antara Kelampauan, Kekinian, Dan Keakanan. Metahumaniora, 10(2), 137. https://doi.org/10.24198/metahumaniora.v10i2.27019
Saputri, A., & Madrid, R. (2021). POTENSI WISATA SEJARAH LOKAL SEBAGAI BAGIAN. Prosiding Pekan Sejarah, 1(1), 75–79.
Setiadi, A. (2015). Pemanfaatan media sosial untuk efektifitas komunikasi. Jurnal Humaniora, 16(2), 1–7. https://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/cakrawala/article/download/1283/1055
Sherly, Dharma, E., & Sihombing, H. B. (2020). Merdeka belajar: kajian literatur. UrbanGreen Conference Proceeding Library, 1, 183–190.
Sinambela, M. B. W., Soepriyanto, Y., & Adi, E. P. (2018). Taman Peninggalan Sejarah Berbasis Virtual Reality. Jktp, 1(1), 7–12. http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/article/download/2816/2176
Subekti, H. (2016). Representasi Penggunaan Media Digital Dan Pembelajaran Ber- Basis Penelitian : Sebuah Survei Untuk Mengukur Perilaku Pada. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 1(1), 7–12.
Sulaiman, S. (2012). Pendekatan Konsep Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Sejarah Lontar, 9(1), 9–21. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/lontar/article/view/2373
Susilo, A. A. (2020). Peran Guru Sejarah dalam Pemanfaatan Inovasi Media Pembelajaran. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 4(2), 79. https://doi.org/10.32585/jkp.v4i2.649
Urfatullaila, L., Rahmawati, I., Lestari, H., & Ismail, Z. (2021). Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Jornal Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Jornal. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Jornal, 3(1), 14–22. https://doi.org/10.47476/reslaj.v4i1.435
Widayati, W., Amalia, R., Pendidikan, I., & Dahlan, U. A. (2020). Konsep Merdeka Belajar-Kampus Merdeka dan Aplikasinya dalam Pendidikan Bahasa ( dan Sastra ) Indonesia. Kode : Jurnal Bahasa, 9(2), 78–93.
Yasmin, M., & Syahrir. (2020). PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MERDEKA BELAJAR (TELAAH METODE PEMBELAJARAN). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1), 126–136.
Copyright (c) 2022 HEURISTIK: Jurnal Pendidikan Sejarah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.