Merdeka Belajar-Kampus Merdeka: Peluang Media Digital Dalam Pembelajaran Sejarah Publik di Era Globalisasi

  • Herdin Muhtarom Universitas Muhammadiyah Prof Dr Hamka
Keywords: Freedom to Learn, Public History, Digital Media

Abstract

The development of the times will have a positive or negative impact, especially in developments in the world of education, there are several positive and negative things that are felt in the world of education in the era of globalization. Technological developments will have an influence on the learning components, especially in history learning which can shape the character of students. Therefore, there is a need for a good analytical process for the development of technology used when learning history, so that students can understand the context of learning history to shape character in the era of globalization. In this study, the authors used qualitative research methods through a literature study approach. In learning in the era of globalization, especially to implement the Merdeka-Merdeka Campus program, learning can take advantage of digital media opportunities as a means in the learning process, so that people can find out all information about events, especially those related to public history.

References

Afwan, B., Suryani, N., & Ardianto, D. T. (2017). Analisis Kebutuhan Pembelajaran Sejarah Di Era Digital. Proceding Literasi Dalam Pendidikan Di Era Digital Untuk Generasi Milenial, 9.

Amboro, K. (2020). Sejarah Publik dan Pendidikan Sejarah Bagi Masyarakat. Jurnal Historis: Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah, 5(1), 29–40. http://journal.ummat.ac.id/index.php/historis/article/view/2420/pdf

Angela, N., & Yoedtadi, M. G. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Oleh Komunitas Historia Indonesia. Prologia, 3(2), 393. https://doi.org/10.24912/pr.v3i2.6371

Anwar, F. (2017). Perubahan dan Permasalahan Media Sosial. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 1(1), 137. https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v1i1.343

Baro’ah, S. (2020). KEBIJAKAN MERDEKA BELAJAR SEBAGAI STRATEGI PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN. Jurnal Tawadhu, 4(1), 1063–1073.

Fuadi, T. M., & Aswita, D. (2021). MERDEKA BELAJAR KAMPUS MERDEKA (MBKM): BAGAIMANA PENERAPAN DAN KEDALA YANG DIHADAPI OLEH PERGURUAN TINGGI SWASTA DI ACEH. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 5(2), 603–614.

Gafar, A. (2008). Penggunaan Internet Sebagai Media Baru dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 8(2), 36–43. http://ji.unbari.ac.id/index.php/ilmiah/article/download/245/239

Hakim, L. A. (2019). Menerawang Masa Lalu Di Era Digital: Film Sejarah Vis a Vis Historiografi. SASDAYA: Gadjah Mada Journal of Humanities, 3(1), 33. https://doi.org/10.22146/sasdayajournal.43885

Harahap, A. A., Sahirah, R., & Siregar, N. (2020). KONSEP KAMPUS MERDEKA BELAJAR DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0. Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1).

Izza, A. Z., Falah, M., & Susilawati, S. (2020). Studi Literatur: Problematika Evaluasi Pembelajaran Dalam Mencapai Tujuan Pendidikan Di Era Merdeka Belajar. Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas Pekalongan 2020, 10–15. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/kip

Joebagio, H. (2017). Tantangan Pembelajaran Sejarah di Era Globalisasi. ISTORIA: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sejarah, 13(1), 55–62. https://doi.org/10.21831/istoria.v13i1.17617

Nahak, H. M. I. (2019). Upaya Melestarikan Budaya Indonesia Di Era Globalisasi Effort To Preserve Inddonesian Culture In The Era Of Globalization. Jurnal Sosilologi Nusantara, 5(1), 65–76. https://doi.org///doi.org/10.33369/jsn.5.1.65-76

Patra, H., & Afrada, A. D. (2020). Visualisasi Sejarah dan Sejarah Publik : Tinjauan Konten Sejarah Dalam Platform YouTube. Jurnal Sejarah, 3(2), 49–62. https://doi.org/10.26639/js.v3i2.267

Priatoko, S., & Dzakiyyah, N. I. (2020). RELEVANSI KAMPUS MERDEKA TERHADAP KOMPETENSI GURU ERA 4.0 DALAM PERSPEKTIF EXPERIENTIAL LEARNING THEORY. 4, 1–15.

Rachman, R. F., & Marijan, K. (2021). KEBIJAKAN PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL WEBSITE, FACEBOOK, DAN YOUTUBE DINAS PERPUSTAKAAN DAN KEARSIPAN SURABAYA. INOVASI: Jurnal Politik Dan Kebijakan, 18(1), 103–111.

Rahma, P. emy yunita. (2018). Upaya Meningkatkan Kesadaran Sejarah Nasional di Era Globalisasi. Civic Edu : Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 2(1), 1–11.

Rahman, F. (2020). Sejarah Di Antara Kelampauan, Kekinian, Dan Keakanan. Metahumaniora, 10(2), 137. https://doi.org/10.24198/metahumaniora.v10i2.27019

Saputri, A., & Madrid, R. (2021). POTENSI WISATA SEJARAH LOKAL SEBAGAI BAGIAN. Prosiding Pekan Sejarah, 1(1), 75–79.

Setiadi, A. (2015). Pemanfaatan media sosial untuk efektifitas komunikasi. Jurnal Humaniora, 16(2), 1–7. https://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/cakrawala/article/download/1283/1055

Sherly, Dharma, E., & Sihombing, H. B. (2020). Merdeka belajar: kajian literatur. UrbanGreen Conference Proceeding Library, 1, 183–190.

Sinambela, M. B. W., Soepriyanto, Y., & Adi, E. P. (2018). Taman Peninggalan Sejarah Berbasis Virtual Reality. Jktp, 1(1), 7–12. http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/article/download/2816/2176

Subekti, H. (2016). Representasi Penggunaan Media Digital Dan Pembelajaran Ber- Basis Penelitian : Sebuah Survei Untuk Mengukur Perilaku Pada. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 1(1), 7–12.

Sulaiman, S. (2012). Pendekatan Konsep Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Sejarah Lontar, 9(1), 9–21. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/lontar/article/view/2373

Susilo, A. A. (2020). Peran Guru Sejarah dalam Pemanfaatan Inovasi Media Pembelajaran. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 4(2), 79. https://doi.org/10.32585/jkp.v4i2.649

Urfatullaila, L., Rahmawati, I., Lestari, H., & Ismail, Z. (2021). Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Jornal Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Jornal. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Jornal, 3(1), 14–22. https://doi.org/10.47476/reslaj.v4i1.435

Widayati, W., Amalia, R., Pendidikan, I., & Dahlan, U. A. (2020). Konsep Merdeka Belajar-Kampus Merdeka dan Aplikasinya dalam Pendidikan Bahasa ( dan Sastra ) Indonesia. Kode : Jurnal Bahasa, 9(2), 78–93.

Yasmin, M., & Syahrir. (2020). PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MERDEKA BELAJAR (TELAAH METODE PEMBELAJARAN). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1), 126–136.

Published
2022-09-19
How to Cite
Herdin Muhtarom. (2022). Merdeka Belajar-Kampus Merdeka: Peluang Media Digital Dalam Pembelajaran Sejarah Publik di Era Globalisasi. HEURISTIK: Jurnal Pendidikan Sejarah, 2(2), 75-85. https://doi.org/10.31258/hjps.2.2.75-85
Section
Articles